Julkisuudessa liikkuu paljon virheellistä tietoa sähköautojen tarvitsemasta sähkön määrästä. Todellisuudessa sähkön riittäminen ei ole ongelma. Suomessa on 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joilla ajetaan keskimäärin 41 km päivässä (Lähde: Liikennevirasto). Keskikokoinen sähköauto kuluttaa 200 Wh/km. Jos kaikki henkilöautot nyt muuttuisivat sähköautoiksi, koko maan sähkön kulutus kasvaisi vuositasolla 8100 GWh eli noin 10 % nykyiseen verrattuna. Tämä tarkoittaisi sähkön kulutuksen nousua noin vuoden 2008 tasolle (Lähde: Tilastokeskus).
Vertailun vuoksi Olkiluoto 3 tulee tuottamaan yli puolitoista kertaa enemmän sähköä kuin mitä kaikki Suomen sähköautot tarvitsisivat (Lähde: TVO). Yksin sen teholla voisi ladata samanaikaisesti yli puolta miljoonaa autoa. Edes sähkönsiirtokapasiteetti ei muodostu ongelmaksi, koska sähköautot ladataan pääasiassa öisin ja fiksu omakotiasuja tietenkin lataa autonsa yösähköllä, jolloin sähköautolla ajaminen muodostuu todella halvaksi – jopa alle 2 € / 100 km. Kerrostalojen parkkipaikoilla latauksesta tulevat huolehtimaan älykkäät latausratkaisut.
Suomen sähköntuotannon CO2-päästöt ovat jo nyt todella matalat, vain 97 g/kWh (Lähde: Tilastokeskus). Tämä tarkoittaa sähköauton kulutuksella alle 20 g/km päästöjä ja tämä luku tulee vain laskemaan päästökaupan ohjaamana. Sen lisäksi, että sähköä ei tuoteta siellä, missä ihmisiä on eniten, jäävät polttomoottoreiden aiheuttamat hiukkaspäästöt kokonaan pois. Sähköautojen kohdalla usein tarkastellaan kokonaispäästöjä, mutta polttomoottoreiden kohdalla keskitytään vain pakoputkesta tuleviin päästöihin ja unohdetaan koko toimitusketjun aiheuttamat päästöt ja ongelmat. Polttoaineen jalostus vaatii paljon energiaa, myös sähköä, joka voitaisiin suoraan käyttää sähköajoneuvoissa.
Käytännössä sähköautoilu ei juurikaan haittaa edes sitä sähkökiukaan lämmitystä omakotitalossa. Jos on hankkinut kotiinsa nopean latauspisteen on suurin mahdollinen vahinko sulakkeen laukeaminen. Sen suurempaa vahinkoa siitä ei koidu. Järkevä ihminen toki rajoittaa tarvittaessa latausnopeutta saunomisen ajaksi tai ajastaa sen tapahtumaan vasta saunomisen jälkeen. Onhan autolla koko yö hyvää aikaa ladata.
Uudet sähköautot ovat toki hieman kalliimpia kuin halvimmat muut autot, mutta käytännössä ne ovat kuitenkin samassa hintaluokassa kuin Suomessa myydyt uudet autot keskimäärin. Hinnan puolesta lähes jokainen uuden auton ostaja voisi siis myös valita sähköauton. Varsinkin, kun mahdollinen hintaero säästyy polttoainekuluissa nopeasti. Lisäksi käytettyjä sähköautoja on saatavilla koko ajan enemmän.
(Julkaistu myös Satakunnan Kansan mielipideosastolla 25.9.2017)