Kiitos Marko Yliselle (SK 1.10.) keskustelun jatkamisesta. On selvää, että älykkäitä energia- ja latausratkaisuja tarvitaan ennen kuin jokainen voi ajaa sähköautolla. Kun nämä yhdistetään sähkömarkkinoiden hinnoitteluun, saadaan sähköautot osaksi joustavaa sähköverkkoa.
Kysyntäjouston ansiosta voi jopa ansaita sillä, että keskeyttää latauksen huippukulutuksen ajaksi ja jatkaa sitä vasta kun kapasiteettia on jälleen vapaana. Aivan oma lukunsa ovat V2G-järjestelmät, joilla sähköautoilija voi myydä autoonsa ladattua sähköä takaisin verkkoon. Sähköautot ovat siis myös osa ratkaisua.
Kerrostaloissa tilanne on huomattavasti parempi kuin voisi ajatella. Rajoittavaksi tekijäksi muodostuu liittymän lisäksi olemassa oleva kaapelointi, ei niinkään nykyiset lämpötolpat, jotka voidaan maltillisilla kustannuksilla vaihtaa älykkään latauksen ja kuormantasauksen mahdollistaviin älytolppiin. Tällaisia latausratkaisuja on jo markkinoilla.
Esimerkkinä käytetyn 25 paikan tavanomaisen parkkikentänkin kaapelointi riittää todennäköisesti tällöin kolmen latauspisteen sijaan lataamaan kaikille 25 paikalle 70 km lisää ajomatkaa per yö – tai jopa 200 km kolmasosalle paikoista.
On myös oikeastaan merkityksetöntä, käytetäänkö kentällä latauskäyttöön tarkoitettua perinteistä pistorasiaa vai 11 kW latauslaitetta, koska sähköä on käytettävissä sama määrä. Joko ladataan useampaa autoa yhtä aikaa pienemmällä teholla tai vuorotellaan suurempaa tehoa nopeammin. Itse olen ajanut yksinomaan sähköautolla jo usean vuoden ajan eikä käytössäni ole ollut mitään tavallista pistorasiaa kummempaa.
Kun vielä otetaan huomioon, että keskimäärin autot ovat käyttämättöminä yli 90% ajasta ja päivittäiset ajomatkat 40 km luokkaa, on selvää, ettei latausaika tai latausteho ole ongelma. Useimmat autopaikan omaavat tarvitsevat nopeampaa latausta vain pitkien matkojen aikana.
Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että kaikki sähköisen liikenteen haasteet ovat ratkaistavissa. Ratkaisuja on syytä kehittää nyt, jotta olemme valmiina ja tarjoamassa niitä maailmanlaajuisesti. Hienoa, että SAMK on tässä mukana. Pään pistäminen pensaaseen kun ei ratkaise mitään.
(Julkaistu myös Satakunnan Kansan mielipideosastolla 9.10.2017)