Sähkö on tehokkain tapa auton liikuttamiseen. Siinä missä polttomoottori hukkaa yli puolet polttoaineen energiasisällöstä, puhutaan sähköisen voimalinjan kanssa vain kymmenen prosentin häviöistä. Eikä tässä vielä edes ole otettu huomioon polttoaineen valmistusta ja jakelua.
Sähköautoilun vastustajat kiinnittävät usein huomion siihen, että sähkön tuottamisestakin tulee päästöjä. Jos unohdetaan sekä polttoaineen tuottamiseen kuluva sähkö että päästöttömät sähköntuotantokeinot, saadaan silti Suomessa tuotetulla sähköllä ajamisen päästöiksi alle 20g/km. Elinkaarianalyyseissäkin on todettu sähköauton olevan ylivertainen polttomoottoriautoon nähden, vaikka otettaisiin valmistus ja kierrätys huomioon.
Koska sähköautossa ei polteta mitään, ei myöskään ole pakoputkea, josta tulisi haitallisia päästöjä tai pienhiukkasia, eikä sähköauto tuota hiilidioksidia, joka kiihdyttäisi ilmastonmuutosta. Luonnollisestikin sähköauto vie silti tilaa ja aiheuttaa katupölyä siinä missä kaikki muutkin autot, joten sähköinen julkinen liikenne ja polkupyöräily ovat tässäkin suhteessa parempia.
Käytännössä moni kuitenkin tarvitsee autoa, koska julkinen liikenne ei yllä kaikkialle, eikä kaikkialta voi myöskään pyöräillä. Öljyn käyttö pitäisi kuitenkin minimoida ja loppu öljy jättää maahan. Öljyn käytön lopettamisella olisi myös valtava merkitys sekä Suomen että koko maailman talouspolitiikassa. Jos meidän ei tarvitsisi tuoda öljyä maahan, olisi vaihtotaseemme aivan eri näköinen. Jos lähi-idässä ei olisi intressejä öljyn suhteen, saataisiin sielläkin tilanne helpommin rauhoittumaan.
Tavalliselle käyttäjälle sähköauton paras puoli on sen helppous. Sähköautoissa ei ole vaihteita. Kuljettaja vain valitsee kulkusuunnan. Bensa-asemalla ei myöskään tarvitse koskaan käydä, koska auton voi ladata kotona yön yli. Keskimääräiset päivittäiset ajomatkat ovat niin lyhyitä, että useimmille riittää mikä tahansa jo nyt saatavilla oleva sähköauto ja ne kehittyvät koko ajan, jolloin myös tarve muuhun autoon pidemmillä matkoilla poistuu.